موسیقی قرون وسطی 1


فاصله ی زمانی قرن پنجم میلادی تا حدود قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی در اروپا را (سده های میانه) می نامند. بین مورّخان در تعیین زمان آغاز عهد قرون وسطی به لحاظ تقویمی اختلاف است اما اغلب مورّخان،سال 476 میلادی و ویرانی شهر روم باستان به دست بربرها و اقوام ژرمن ساکن اروپای مرکزی را پایان عصر باستان و آغاز قرون وسطی فرض می کنند.
در خصوص تعیین تاریخ پایان قرون وسطی نیز اختلاف های بسیاری وجود دارد اما غالباً مورّخان قرن پانزدهم و یا دهه های آخر قرن چهاردهم میلادی را زمان پایان سده های میانه می دانند. بسیاری از مورّخان سال فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح یعنی 1453میلادی را پایان قرون وسطی می دانند.

موسیقی غالب در قرون وسطی که با فرو پاشی امپراطوری روم آغاز شد مذهبی بود.
قرون وسطی به عصر تاریکی و آشوب و جنگ معروف است . دوران تفتیش عقاید و انگیزاسیون دورانی که سه طبقه ی اصلی اشراف دهقانان و روحانیون به طرز بارزی از یکدیگر متمایز بودند موسیقیدانان در خدمت کلیسا بودند و زنان از آواز خواندن در کلیسا محروم بودند و به خاطر سلطه ی حاکمیت کلیسا برای سالهای متمادل موسیقی مذهبی تصنیف می شد.
علیرغم بکار گیری سازها برای همراهی موسیقی بخش مهم موسیقی قرون وسطی آوازی بود .یکی از دلایل این امر روی خوش نشان ندادن کلیسا به ساز بود.از حدود ۱۱۰۰میلادی به بعد سازهای زیادی مورد استفاده قرار گرفت که برجسته ترین آنها ارگ در آغاز بسیار زمخت و خشن بودوبه تدریج انعطاف پذیر شده و توانایی اجرای موسیقی ظریف پلی فونیک(موسیقی  چند صدایی ) را پیداکرد.

آهنگسازان بزرگ این دوره:

-گیوم دو ماشو (1377 ـ‌1300)، که به عنوان موسیقیدان و شاعر مشهور بوده است. در شهرستان شانپانی فرانسه به دنیا آمد. ماشو گرچه یک کشیش بود (به مطالعه‌ی الهیات پرداخته و رتبه‌های روحانی یافته بود) بیشتر زندگیش را در مقام صاحب منصب درباری خانواده‌ های سلطنتی گوناگون سپری کرد. 1323 به منشی‌گری جان، پادشاه بوهم، درآمد و او را در سفرها و لشکرکشی‌ها در سراسر اروپا همراهی کرد. پس از آن که شاه در نبردی درگذشت. ماشو به خدمت خاندان سلطنتی فرانسه درآمد. او واپسین سال‌هایش را بیشتر در رنس، که در آن عهده‌دار یک منصب مهم کلیسایی بود، گذارند.

ماشو به بسیاری از دربارها می‌رفت و رونوشت ‌هایی از آثار موسیقی‌اش را که به زیبایی تزیین شده بود به حامیان اشرافی تقدیم می‌کرد. این رونوشت‌ها سبب شده‌اند که او نخستین آهنگساز مهمی باشد که آثارش برجامانده است. افول کلیسا در سده‌ی چهاردهم در آثار ماشو بازتاب یافته است، آثاری که بیشتر آوازهایی عاشقانه برای یک یا دو خط آوازی با همراهی ساز هستند.

-پروتن (که در دهه ‌های پایانی سده‌ی دوازدهم و آغاز سده‌ی سیزدهم می‌زیسته است) نخستین آهنگسازِ شناخته‌ شده‌ای است که اثری برای بیش از دو خط آوازی به نگارش درآورده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد